Fred Perry – Een merk gedragen door trensetters
Jong, rebels, beïnvloed door streetwear: dit is de mode van Fred Perry. Het Britse merk kan terugkijken op meer dan 60 jaar bewogen geschiedenis. Het label viert een sterke comeback met het lauwerkranslogo. Met diagonale naden, stoer en authentiek, zijn de trendlooks voor dames, heren en kinderen een eerbetoon aan de jeugdcultuur van de jaren 50.
Een sportman maakt mode
John Perry, werd in 1909 geboren in Stockport bij Manchester, Engeland. Wat volgde was een fantastisch succesverhaal, een getalenteerde “underdog” die een droomcarrière begon. Hij won drie keer op rij het traditionele tennistoernooi op Wimbledon. Na zijn sportcarrière startte hij met nieuwe ,zakelijke ideeën.
In 1952 is het modebedrijf Fred Perry ontstaan uit de samenwerking met de Oostenrijkse textielfabrikant Theodor Wegner. Eerst werd er een sportzweetband gemaakt, daarna een wit poloshirt voor heren. Dit werd al snel een bestseller. Ter nagedachtenis aan zijn sportloopbaan koos Perry voor de onmiskenbare lauwerkrans, die sindsdien als een persoonlijk merklogo op kleding, schoenen en accessoires is geborduurd.
Het cultmerk van jeugdculturen en muzieksterren
Het merk verwierf een zekere bekendheid aan het einde van de jaren ’50, toen jonge Britten de voorkeur aan gaven aan slanke pakken, overhemden en casual polo’s. Ze noemden zichzelf modernisten, of kortweg Mods, symbool voor de zachte, rebelse jeugdcultuur. In de jaren ’70 droegen de trensetters uit de punkmuziekscene ook de shirts met knoopsluiting en op zijn laatst hielpen Oasis en Blur het label aan een opvallende revival in de jaren ’90.
Een ander sportidool ,de eerste winnaar van de Tour de France in Groot-Brittannië en meervoudig Olympisch kampioen Bradley Wiggins, was een langdurige fan van het merk vormde de inspiratie voor een trendy, mannelijke collectie. Het klassieke overhemd werd door hem herontdekt en voorzien van een opstaande kraag, ritsen en strepen in vele kleurnuances. Het shirt van Fred Perry is zelf een legende geworden. Ondanks alle modetrends heeft het zichzelf keer op keer opnieuw uitgevonden – en blijft het label een stukje hedendaagse geschiedenis.